Jaarlijks wordt er 10 miljoen kilometer minder gefietst en 4 miljoen kilometer minder gewandeld door de komst van de deelscooter. Dit berekent Scootervrijaan de hand van overheidsevaluaties en data van deelscooteraanbieders. Deelscooters hebben hiermee een negatieve impact op de volksgezondheid. “Gemeentes dragen de verantwoordelijkheid om dit een halt toe te roepen,” zegt Collin Molenaar van actiegroep Scootervrij.
Rotterdam het slechtst af
Van zes Nederlandse steden is bekend hoeveel er minder gefietst en gewandeld wordt door de komst van de deelscooter: Amsterdam, Assen, Den Haag, Groningen, Rijswijk en Rotterdam. In Rotterdam is het verlies het grootst; er wordt 2,3 miljoen kilometer minder gefietst en bijna een miljoen kilometer minder gewandeld. Amsterdam volgt als tweede stad met 1,5 miljoen kilometer minder fietsen en meer dan 300 duizend kilometer minder wandelen.
Gezonder
Fietsen en wandelen is gezonder, duurzamer en maakt de stad leefbaarder dan deelscooters. Als deelscooters een slechte uitwerking hebben, kunnen gemeenten ervoor kiezen om deelscooters te weren. Vooralsnog gebeurt dit alleen in de stad Leiden. Molenaar: “Wethouders en ambtenaren laten zich inpalmen door mooie beloftes van scooterbedrijven, en daar zijn de burgers de dupe van.”
Explosieve groei
In slechts drie jaar tijd is het aanbod van deelscooters in Nederland explosief gegroeid naar meer dan 12 duizend scooters in tientallen steden en dorpen. Alle aanbieders van deelscooters in Nederland – GO Sharing, Felyx, Check en Tier – kregen recentelijk kapitaalinjecties van miljoenen euro’s om verder uit te breiden. Met die groei zullen mensen nog vaker verleid worden om minder te bewegen.
Meer achtergrondinformatie en berekeningen van het aantal verloren fiets- en wandelkilometers vindt u in dit rapport.
Het bericht 10 miljoen kilometer minder gefietst door deelscooter verscheen eerst op Noordoostpolder.
BRON: Noordoostpolder.nieuws.nl Read More