Op basis van de data verstrekt door de Belastingdienst heeft zelfboekhouden.com een onderzoek opgesteld en een overzicht van alle data van de Belastingtelefoon gemaakt.
De data van de Belastingtelefoon is uitgesplitst per belastingcategorie. De cijfers van het onderzoek betreffen de periode van 1 januari 2019 tot en met 30 juni 2022. (3,5 jaar)
Conclusie wachttijden Belastingtelefoon
De belangrijkste conclusies zijn als volgt:
De wachttijden bij de Belastingtelefoon duren in 2022 bijna 2,5 keer zo lang ten opzichte van 2021. (243%)
Van alle categorieën is de wachttijd bij de Belastingtelefoon in 2022 het langst voor particulieren en voor vragen over de toeslagen.
Voor vragen over Toeslagen is de gemiddelde wachttijd 10,1 minuten in 2022
De wachttijd was in juni 2022 11,2 minuten. Dit is gemiddeld de langste wachttijd sinds 1 januari 2019.
Verdeling inkomende gesprekken per belastingcategorie.
De Belastingtelefoon dient als assistentie voor mensen die vragen hebben over het Nederlandse belastingstelsel. Burgers en bedrijven kunnen bij de medewerkers van de telefoonlijn terecht voor belastingvragen en is verdeeld over de thema’s: particulieren, toeslagen, auto, buitenland, ondernemingen en intermediairs.
In 2019 hebben 12,1 miljoen mensen de Belastingtelefoon gebeld. Dit waren 47.789 telefoontjes per dag. In 2021 zijn de inkomende gesprekken sterk gedaald naar 9,4 miljoen. (gemiddeld 37.877 per dag)
In 2022 (tot en met juni) is het gemiddelde aantal inkomende gesprekken per dag voor de belastingsoort Toeslagen met 31% gedaald ten opzichte van 2019.
Het bericht Wachttijden Belastingtelefoon flink langer in 2022 verscheen eerst op Noordoostpolder.
BRON: Noordoostpolder.nieuws.nl Read More